Labels

Alang2 Singgah Follow La

Tulis Nama Atas Batoo

Saturday, November 13, 2010

Ntahapahapantah 11 ~ Apa Lagi Nak di Kenang OOiiii !!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Khazanah Seni Istana Raja Beloot


          Kenangan Oh Kenangan...manusia mana yang tak ada kenangan dalam hidup dia. Kalau manusia tak ada kenangan maka tak layaklah dia jadi manusia. ( Kalau tak jadi manusia nak jadi apa )....Sebab kalau nak jadi manusia wajiblah ada kenangan. Tak kiralah kenagan manis ke, pahit ke, masam ke, suam suam ke, saje nak buat kenangan ke tak kisahlah...asalkan ada kenangan !!!

          Tapi pernahkah kita terfikir kenapa kita perlu ada kenangan. Mengapa Allah jadikan kita ni ingat je pada kenangan. Sampai tersengeh tergelak sorang-sorang...Mengapa tak hilang je terus sebab benda dah berlaku dan berlalu, tak mungkin akan kembali lagi...Betapa Allah itu memahami jiwa manusia yang dijadikanNya. Jiwa manusia suka membandingkan sesuatu dengan sesuatu. Dibandingkan hidup sekarang dengan hidup dalam kenangan dia, dibandingkan hal sekarang dengan hal dulu, dibandingkan suami sekarang dengan pakwe dulu, isteri sekarang dengan makwe dulu...dan keputusannya kehidupan dan segala bandingan dari zaman kenangannya itu adalah yang paling baik dan indah serta membahagiakan. Dirasakannya hidup realitinya sekarang tidak seronok, membosankan, bosan dan menyakitkan hati kerana dia telah dirasuk oleh hantu yang bernama KENANGAN!

          Sebenarnya kenangan diciptakan untuk kita muhasabah diri. Bagaimana keadaan kita dulu dengan keadaan kita sekarang. Kalau dulu kita jahat, sekarang kita ubahlah diri jadi baik. Kalau kita dah sememangnya baik, perbaikkanlah lagi diri kita. Dan kenangan kita itu boleh dijadikan rujukan dan panduan. Ada guna jugak kenangan ni yer...

Hahaha apa yang aku merapu ni...tapi anyway...TQ lah kerana sudi baca sampai sini. Hehehehe aku hadiahkan korang yang suka membaca ini dengan sebuah lagu dari XPDC - Apa Lagi Nak Di Kenang...hehehe jangan marah haaa !! Arrgghhh NTAHAPAHAPANTAH !!!


APA LAGI NAK DI KENANG

Di mana bumi di pijak
di situ langit dijunjung,
biar kaya budi dan adat
pasti kita kan disanjung,
hancur badan di kandung tanah,
budi baik dikenang juga
berkawan biar beribu
berkasih biarlah satu...pantun lama !

Masih segar diingatanku
pantunmu nyata palsu
bagai syair tanpa lagu
yang tinggal hanyalah pilu
tanam padi tumbuh lalang
musnahlah satu impian jodoh
tuhan tantukan jadikan pengajaran...oh kenangan !

Apa lagi nak dikenang biarkan hilang
datang dan pergi hilang berganti
belum pasti sampai bila
esok lusa
ingin aku lupakan semua oh  kenangan
kenangan silam bagai semangat yang hilang
sampai bila esok lusa
yang lepas usah di kenang oh kenangan
kenangan silam
selamat tinggal oh kenangan

Masih segar diingatanku
pantunmu nyata palsu
bagai syair tanpa lagu
yang tinggal hanyalah pilu
tanam padi tumbuh lalang
musnahlah satu impian jodoh
tuhan tantukan jadikan pengajaran...oh kenangan !

Raja Beloot : kenangan yang paling pahit adalah kenangan yang paling manis !!!????

No comments:

Post a Comment

Layan Tiub Awak

Loading...
Related Posts with Thumbnails


I changed my font at scrappinblogs.blogspot.com