Labels

Alang2 Singgah Follow La

Tulis Nama Atas Batoo

Monday, December 27, 2010

Ntahapahapantah 15 ~ aQoo Pun Anak Malaysia !!!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot  

http://1.bp.blogspot.com/_Hn2ecOv60LQ/TQjMj6Bg2xI/AAAAAAAAAJw/VoN43PPj15U/s1600/piala-aff1-550x366.jpg

          Alhamdulillah...menang jugak akhirnya. Best pulak tengok Malaysia main malam ni. Kalau begitu sokmo kan bagus. Taklah bosan sangat. Terasa jugak, walau AFF je rasa macam final Piala Dunia pulak...hehehe rasa jer. Keputusannya Malaysia ganyang (perkataan yang selalu orang Indon gunakan untuk Malaysia) 3 - 0 hasil jaringan Sapiee Sali (2 gol) dan Ashaari Shamsuddin. Bekalan selesa untuk final kedua di Gelora Bung Karno, Jakarta 29hb Disember ni. Tahniah dan terima kasih kepada anak buah Rajagobal kerana dapat buat aku sedikit bangga dengan dream team kali ni. Harap-harap dapat bertahan dan berjaya memikul pulang piala AFF ke Malaysia setelah 14 tahun mencuba. 

http://1.bp.blogspot.com/_IXjI_Rs2J68/TRFcM-iQe-I/AAAAAAAAKQ8/O5dnKmGAK4I/s1600/national+football+team.jpg
Malaysia Dream Team 2010

          Tahniah juga kepada semua penyokong Malaysia yang beramai-ramai memenuhi Stadium Bukit Jalil dan yang berkumpul di depan tv samada kecil atau besar. Tapi janganlah masa tengah naik dan menang ni ayik puji je...tapi bila merosot sikit dan kalah pulak kembali kena kutuk dan keji. Memang sokmo begitu. Aku rasa kali ni berilah mereka peluang (yang entah ke berapa kali dah...hehehe) membina jati diri dan mengharumkan nama Malaysia. Tahniah ! Tahniah ! Tahniah !


Raja Beloot : kini aQoo bangga cakap pasal team Malaysia...heheh

Saturday, December 25, 2010

Nak Jadi Santa Claus ??

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot


http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyQWu_JlyMiuoTDHxF9iG-DpFV-ET0kKf9WS7fZWnJa2DnNPiOXA
    
        Aduyai...dah seminggu tak masuk istana. Tup tap tup tap dah raya. Tapi bukan raya kita...dia punya. Tapi nampaknya ramai jugak orang kita yang nak raya sama dia. Nak jadi atuk dia pun ada. Siapa ? Atuk Santa Claus la. Boleh ke ? Semalam terbaca dalam Berita Harian dengan Harian Metro ulasan dari Mufti Johor, Al-Fadhil Datuk Tahrir bin Shamsuddin. Bacalah dan ambil iktibar. Moga kita tidak beraya dengan hariraya bukan milik kita...hehehe !!!

Untuk sumber berita tu  klik di sini..
Kalau malas nak klik...baca je kat bawah...hahaha

JOHOR BAHRU: Mufti Johor, Datuk Tahrir Shamsuddin menasihatkan umat Islam supaya tidak memakai pakaian atau perhiasan yang menyamai 'Santa Claus' kerana ia bercanggah dengan seruan Nabi Muhammad.

Katanya, kebanyakan umat Islam di negara ini tidak sedar dan kurang pengetahuan mengenai ilmu agama hingga menyebabkan mereka turut serta meraikan perayaan Krismas yang disambut penganut Kristian.

Setiap kali menjelang 25 Disember, ada antara orang Islam memakai pakaian itu. Bagi saya, hukumnya haram kerana ia boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah seseorang Islam itu.
Baru-baru ini, saya ada menerima aduan daripada orang ramai yang prihatin mengenai perkara ini malah ada yang meluahkan perasaan sedih kerana ada segelintir masyarakat Islam sanggup berpakaian seperti Santa Claus, " katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Tahrir berkata, ada sesetengah masyarakat Islam yang bekerja di pusat beli - belah terpaksa memakai pakaian atau perhiasan berkenaan atas kehendak tugas.

Pihak atasan organisasi berkenaan seharusnya sedar dan sedia maklum mengenai sensitiviti masyarakat Islam. Mereka sebenarnya boleh mengarahkan pekerja lain dan sebagai contoh pekerja yang beragama Kristian untuk memakai pakaian terbabit, " katanya.


 Raja Beloot : kau bukan milik, milik aQoo...bukanlah milik uh...bukanlah milik milik aQoo - XPDC !

Saturday, December 18, 2010

IBRAHIM ADHAM : Dari Seorang Raja Menjadi Sufi Mulia

Bismillahirrahmanirrahim 
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

          Ibrahim bin Adham atau nama asalnya ialah Abu Ishak Ibrahim bin Adham dilahirkan daripada keluarga bangsawan Arab yang kaya raya. Beliau terkenal sebagai seorang raja Balkh yang sangat luas wilayah kekuasaannya. Ke mana saja pergi, beliau akan diiringi empat puluh bilah pedang emas dan empat batang tongkat kebesaran emas diusung di depan dan belakangnya. Nama beliau berada dalam tinta sejarah daripada seorang raja yang masyhur kepada ahli sufi yang terkenal.

          Bermulanya perubahan kehidupan Ibrahim bin Adham apabila pada suatu malam ketika baginda tertidur di bilik istananya, langit-langit di biliknya bergerak seolah-olah ada seseorang yang sedang berjalan di atas atap. Ibrahim terjaga dan berseru: “Siapakah itu?”

“Saya adalah seorang sahabat, untaku hilang, aku sedang mencarinya di atas atap ini.” Terdengar sahutan dari atas.

“Bodoh, tidak ada orang mencari unta di atas atap!” Ibrahim menengkingnya.

“Wahai manusia yang lalai, apakah engkau hendak mencari Allah Subhanahu wata’ala dengan berpakaian sutera dan tidur di alas tilam emas?” Jawab suara itu penuh simbolik.

          Kata-kata ini sangat menggetarkan hati Ibrahim. Ia sangat gelisah dan tidak dapat meneruskan tidurnya sehingga pagi. Seperti kebiasaannya, di sebelah siang Ibrahim berada di atas singgahsananya untuk mendengar pengaduan dan masalah rakyat jelata. Tetapi hari itu keadaannya berlainan, dirinya gelisah dan banyak termenung.

          Para menteri, pembesar istana dan rakyat yang hadir merasa hairan melihat perubahan yang terjadi dengan tiba-tiba kepada raja mereka.

          Tiba-tiba masuk seorang lelaki berwajah menakutkan ke dalam ruangan perjumpaan itu. Tidak seorangpun di antara askar dan pengawal istana yang berani menanyakan sesuatu dan menghalangnya masuk. Kejadian berlaku begitu pantas, semua lidah menjadi kelu. Lelaki itu melangkah ke depan Ibrahim Adham.

“Apakah yang engkau inginkan daripada aku?” Tanya Ibrahim.

“Aku baru sahaja sampai, bagilah aku rehat dulu”, jawab lelaki itu.

“Ini bukan tempat persinggahan kafilah. Ini istanaku. Lagak engkau seperti orang gila saja!” Ibrahim menengking.

“Siapa pemilik sebenar istana ini sebelum engkau?” Tanya lelaki itu.

“Ayahku!” Jawab Ibrahim pendek.

“Sebelum ayahmu?”

“Datukku!”

“Sebelum dia?”

“Datuk kepada datuk-datukku!”

“Ke manakah mereka sekarang ini?“ Tanya lelaki itu.

“Mereka telah meninggalkan dunia ini”, jawab Ibrahim.

“Jika demikian, tidakkah ini sebuah persinggahan yang diduduki oleh seseorang kemudian ditinggalkannya dan diganti oleh yang lain pula?” Kata lelaki itu.

          Tersentak juga hati Ibrahim mendengar kata-kata lelaki itu. Belum sempat Ibrahim menjawab, lelaki itu mengundur ke belakang dan tiba-tiba ghaib di tengah orang ramai. Banyak para alim ulama membuat tafsiran sesungguhnya lelaki itu adalah Nabi Khidhir ‘Alaihissalam yang sengaja datang mengetuk hati raja Ibrahim bin Adham yang semakin lalai dengan tipu daya dunia.

          Kegelisahan Ibrahim semakin menjadi-jadi sejak kejadian tersebut. Ia dihantui oleh bayangan dan suara lelaki itu sejak peristiwa di istananya. Akhirnya kerana tidak tahan lagi Ibrahim memerintah pengawalnya: “Persiapkan kudaku yang terbaik! Aku hendak pergi berburu. Ya, Allah! Bilakah semua ini akan berakhir?”

          Ibrahim bin Adham dan rombongan terus merentasi padang pasir yang luas saujana mata memandangnya. Baginda memacu kudanya begitu laju sehingga akhirnya terpisah dengan rombongan tersebut. Dalam mencari jalan keluar baginda terlihat seekor rusa. Tiba-tiba Ibrahim ghairah hendak memburu rusa itu. Belum sempat berbuat apa-apa rusa itu berkata kepadanya: “Wahai manusia yang lalai, aku disuruh oleh Allah Subhanahu wata’ala memburumu. Engkau tidak dapat menangkapku. Bertaubatlah, untuk inikah engkau diciptakanNya?”

          Ibrahim yang di dalam ketakutan itu tiba-tiba terkejut dengan kata-kata itu. Baginda langsung tidak terfikir selama ini untuk apa baginda dicipta ke dunia. Sekarang keyakinan serta keimanannya telah tertanam di dalam dadanya. Seluruh pakaian dan tubuh kudanya basah oleh cucuran air mata penyesalannya selama ini. Dengan sepenuh hati Ibrahim bertaubat kepada Allah Subhanahu wata’ala. Dalam keadaan panas terik itu, baginda meninggalkan kudanya dengan berjalan kaki yang akhirnya baginda bertemu dengan seorang penggembala yang sedang menjaga sekumpulan kambing-kambingnya.

          Tiba-tiba Ibrahim meminta keizinan untuk menyerahkan bajunya yang bersulam emas serta topinya yang bertatahkan batu-batu permata yang sangat mahal harganya. Sebaliknya baginda mengenakan pakaian dan topi gembala itu yang diperbuat daripada kulit dan bulu kambing. Gembala kambing itu melihat kelakuan Ibrahim itu dengan penuh kehairanan. Semua malaikat menyaksikan perbuatan Ibrahim itu dengan penuh kekaguman sehingga salah satu malaikat berkata: “Lihat, betapa megahnya kerajaan yang diterima putera Adham sebelum ini, akhirnya telah mencampakkan pakaian dunia yang kotor dan menggantinya dengan jubah kesedaran.”

          Dengan berjalan kaki Ibrahim mengembara merentasi gunung dan menyusuri padang pasir yang luas sambil menginsafi dosa-dosa yang pernah dilakukannya. Akhirnya sampailah baginda di sebuah gua. Ibrahim yang dulunya seorang raja yang hebat akhirnya menyendiri dan berkhalwat di dalam gua selama sembilan tahun. Selama di dalam gua itulah Ibrahim betul-betul mengabdikan dirinya kepada Allah Subhanahu wata’ala. Setiap hari Khamis baginda ke pekan bernama Nishapun untuk menjual kayu api. Setelah sembahyang Jumaat baginda pergi membeli roti dengan wang yang diperolehinya. Roti itu separuh diberikan kepada pengemis dan separuh lagi untuk berbuka puasa. Demikianlah yang dilakukannya setiap minggu.

          Akhirnya baginda mengambil keputusan keluar dari gua tersebut untuk merantau lagi merentasi padang pasir yang terbentang luas itu. Baginda tidak tahu lagi ke mana hendak ditujui. Setiap kali baginda berhenti di sebuah perkampungan, baginda kumpulkan orang-orang setempat untuk memberitahu betapa kebesaran Allah terhadap hambaNya dan azab yang akan diterima oleh sesiapa yang mengingkarinya. Justeru itu banyaklah orang yang akrab dengannya dan ada yang menjadi muridnya. Baginda mengharungi padang pasir itu empat belas tahun lamanya. Selama itu pula baginda berdoa dan merendahkan dirinya serta tawaddhu’ kepada Allah Subhanahu wata’ala. Nama Ibrahim pula mula disebut-sebut orang; dari seorang raja berubah menjadi seorang ahli sufi yang merendah diri.

          Pernah dalam perjalanannya baginda diuji. Disebabkan kewara’an baginda itu ada seorang kaya datang menemuinya untuk mengambil tabarruk ke atas baginda dengan memberi wang yang sangat banyak kepada Ibrahim. “Terimalah wang ini, semoga berkah”, katanya kepada Ibrahim.

“Aku tidak mahu menerima sesuatu pun daripada pengemis”, jawab Ibrahim.

“Tetapi aku adalah seorang yang kaya”, pintas orang kaya orang itu.

“Apakah engkau masih menginginkan kekayaan yang lebih besar daripada apa yang telah engkau miliki sekarang ini?” tanya Ibrahim.

“Ya, kenapa tidak?” Jawabnya ringkas.
“Simpanlah wang ini kembali, bagi aku, engkau adalah ketua para pengemis di sini. Bahkan engkau bukan seorang pengemis lagi tetapi seorang yang sangat miskin dan meminta-minta.” Tegur Ibrahim.

          Kata-kata Ibrahim itu membuatkan orang kaya itu tersentak seketika. Penolakan pemberiannya oleh Ibrahim disertai dengan kata-kata yang sinis lagi pedas itu turut meninggalkan kesan yang mendalam kepada dirinya. Dengan peristiwa tersebut orang kaya itu bersyukur kepada Allah kerana pertemuan dengan Ibrahim itu membuatkan dirinya sedar akan tipu daya dunia ini. Beliau lalai dengan nafsu yang tidak pernah cukup daripada apa yang perolehinya selama ini.

          Suatu ketika sedang Ibrahim bin Adham menjahit jubah buruknya di tepi sungai Tirgis baginda ditanya oleh sahabatnya: “Engkau telah meninggalkan kemewahan kerajaan yang besar. Tetapi apakah yang engkau telah perolehi sebagai imbalannya?”

          Disebabkan soalan yang tidak disangka-sangka itu keluar dari mulut sahabatnya sendiri maka dengan tiba-tiba jarum di tangannya terjatuh ke dalam sungai itu.

          Sambil menunjukkan jarinya ke sungai itu Ibrahim berkata, “Kembalikanlah jarumku!”

          Tiba-tiba seribu ekor ikan mendongakkan kepalanya ke permukaan air. Masing-masing ikan itu membawa sebatang jarum emas di mulutnya.

Ibrahim berkata: “Aku inginkan jarumku sendiri.”

          Seekor ikan kecil yang lemah datang menghantarkan jarum besi kepunyaan Ibrahim di mulutnya.

“Jarum ini adalah salah satu di antara imbalan-imbalan yang ku perolehi, kerana meninggalkan kerajaan Balkh. Sedangkan yang lainnya belum tentu untuk kita, semoga engkau mengerti.” Kata Ibrahim Adham dengan penuh kiasan.

          Begitulah kehidupan seorang raja Balkh yang bernama Ibrahim bin Adham yang luas pemerintahannya dan hidup di dalam kemewahan, tetapi akhirnya berkelana menjadi ahli sufi yang terkenal. Baginda menemui Allah Subhanahu wata’ala pada tahun 165H/782M di negeri Persia. Taubat Ibrahim itu merupakan sebuah kisah yang sangat unik bagi umat Islam yang merintis kehidupan yang penuh dengan tipu daya di dunia ini. Wallahu ‘alam.

Raja Beloot : semakin hari dunia semakin memelukku...

Tuesday, December 14, 2010

Senyum Sumbing...

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

http://imagehost.ngobrolaja.com/images/cqs1220939676y.jpg

Ayat-ayat ketika baru bercinta...
Baca dari atas ke bawah.


Teruna   : Akhirnya inilah saat yang aku tunggu sekian lama.
Dara       : Apakah kau rela kalau aku pergi ?

Teruna   : Tentu tidak ! Jangan sekali kau berfikiran begitu !
Dara      : Apakah kau mencintaiku ?

Teruna   : Tentu ! Selamanya akan tetap begitu.
Dara      : Apakah kau pernah berlaku curang ?

Teruna  : Tidak ! Aku tak akan melakukan hal seburuk itu !
Dara      : Mahukah kau menciumku ?

Teruna   : Ya!
Dara      : Sayangku !

Selepas 15 tahun berkahwin.
Baca dari bawah ke atas....

Raja Beloot : apakah kau begitu...

Sumber : Mastika

Sunday, December 12, 2010

Cerita Romantis Di Suatu Petang

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot


Ceritanye bermula pada suatu petang yg indah
Waktu itu petang ..
Petang yg panas..
Petang yg poyo..
Petang yg tak ingat.. 
Petang yg petang la......... 

 
 
Pada suatu petang yang terang dan romantis .. Aku terlihat dari nun jauh seorang awek seperti bidadari, dengan seluar ketat pendek, baju pagoda .. PEWIT… membuat hatiku tergoda ..untuk lelaki pasti Tergoda untuk wanita mesti makan hati. Tak terusik tu



Aku tanpa membuang masa mengejar dengan pantas Aku tak mahu dia hilang dari pandanganku, lajuku melangkah, dan si dia menghampiri sebuah van .. apa kerja Agaknye wanita ini, tertanya aku



Akhirnya, sampai juga aku
Berbekalkan kamera telefon bimbit ku ..
menghampiri dia ..   cantik sungguh kulihat

Rambutnye yg hitam berkilat
tetapi sayang seribu kali sayang..
sangka ku kan ke mati rupanye 
    

 

  WHOAAA...
TIPAH TERTIPU TERTIPU TIPU TERTIPAH !!!!

Raja Beloot : jangan tertipu dengan perhiasan dunia...hehehe

Saturday, December 11, 2010

Mee Segera

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

          Suapan kali ini aku isikan dengan kiriman email dari seorang kawan. Harap dapat memberi panduan kepada sesiapa yang suka sangat makan mee segera....

Subject:  mee segera
136 bahan penambah kebanyakannya bahan kimia dibenarkan ditambah di dalam mi segera oleh Codex, piawaian makanan WHO/FAO. Gambar di atas menunjukkan bahan ramuan itu.

Daripada 136 bahan penambah itu, 24 daripadanya adalah garam natrium, di samping garam makan juga turut ditambah. Disebabkan itulah kenapa mi segera mengandungi natrium yang tinggi. Satu paket mi segera sahaja boleh mengandungi kira-kira maksimum pengambilan harian yang dibenarkan 2,400 mg natrium.

Di samping banyak bahan penambah dan paras natrium yang tinggi, mi segera juga mengandungi jumlah lemak yang tinggi. Kebanyakan mi segera digoreng dalam proses pembuatannya. Menurut Majlis Pengguna Hong Kong (HKCC) dan Pusat Keselamatan Makanan (CFS), sampel 3 cawan mi segera didapati mengandungi lebih daripada 30g daripada jumlah lemak bagi setiap pakej, yang merupakan lebih daripada 50% daripada had pengambilan harian bagi jumlah lemak untuk diet 2,000-kcal.

Huraian lanjut, sila dapatkan akhbar Utusan Pengguna keluaran Nov-Dis 2010.








   


10 Ramuan Melampau Dalam Mi Segera
 
Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu? Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat? Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.

Kalsium Sulfat: Kapur Paris.

Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.

Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma

Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.


Raja Beloot : cepat dimasak sedap dimakan !!!

Monday, December 6, 2010

Salam Ma'aL Hijrah 1432

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

          Mulai Maghrib nanti maka akan bermulalah Tahun Baru Hijrah 1432. Selamat Tahun Baru di ucapkan kepada semua pembaca Blog Raja Beloot. Ampun dan maaf dipinta andainya sepanjang tahun yang akan berlalu terdapat salah dan silap yang terlaku secara sedar atau tidak. Di sini aku ingin berkogsikan Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun yang sunat dibaca sbelum dan sesudah solat Maghrib setiap awal tahun Hijrah.


DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Akhir Tahun dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun"
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs596.ash2/154827_475300654756_277057849756_5442125_3673110_n.jpg

DOA AWAL TAHUN

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
"Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan".

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs1354.snc4/162645_475301169756_277057849756_5442136_3759220_n.jpg

Raja Beloot


Doa di awal dan akhir tahun merupakan sesuatu perkara yang baik dan harus dilakukan oleh setiap lapisan masyarakat, namun ia bukanlah perkara yang wajib. Anda hendak berdoa, berdoalah di setiap waktu dan ketika. Setiap waktu dan ketika itu termasuk juga padanya doa di awal dan akhir tahun. Berdoalah semoga dosa kita di tahun yg lalu diampunkan dan amalan kita diterima. Jua berdoalah moga di tahun baru ini kita dibantu melawan syaitan, nafsu yang menyeru kejahatan serta dibantu melakukan amal ibadat sebanyak mungkin.

Wallahu A'lam

Sunday, December 5, 2010

Rahsia Solat 5 Waktu

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Mahligai Raja Beloot


http://1.bp.blogspot.com/_gOGdpzjh8eU/TNkftX0s3SI/AAAAAAAAA3I/EgtLtlOT-oU/s1600/GAMBAR%2BSOLAT4.jpg

Ali bin Abi Talib r.a. berkata :

  • "Sewaktu Rasullullah saw duduk bersama para sahabat Muhajirin dan Ansar, maka dengan tiba-tiba datanglah satu rombongan orang-orang Yahudi lalu berkata : 
  • "Ya Muhammad, kami hendak bertanya kepada kamu kalimat-kalimat yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s. yang tidak diberikan kecuali kepada para Nabi utusan Allah atau malaikat muqarrab. 

  • Lalu Rasullullah saw bersabda:  'Silakan bertanya.' 

  • Berkata orang Yahudi:  'Sila terangkan kepada kami tentang 5 waktu yang diwajibkan oleh Allah ke atas umatmu.'

  • "Sabda Rasullullah saw:
  •  
  • 'Sembahyang Zuhur jika tergelincir matahari, maka bertasbihlah segala sesuatu kepada Tuhannya.
  •  
  • Sembahyang Asar itu ialah saat ketika Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. 
  •  
  • Sembahyang Maghrib itu adalah saat Allah menerima taubat Nabi Adam a.s. Maka setiap mukmin yang bersembahyang Maghrib dengan ikhlas dan kemudian dia berdoa meminta sesuatu pada Allah maka pasti Allah akan mengkabulkan permintaannya. 
  •  
  • Sembahyang Isyak itu ialah sembahyang yang dikerjakan oleh para Rasul sebelumku. 
  •  
  • Sembahyang Subuh adalah sebelum terbit matahari. Ini kerana apabila matahari terbit, terbitnya di antara dua tanduk syaitan dan di situ sujudnya setiap orang kafir.' 
  •  
  •           Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah saw, lalu mereka berkata, 'Memang benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakanlah kepada kami apakah pahala yang akan didapati oleh orang yang sembahyang.

  • Rasullullah saw bersabda:
  •  
  • Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sembahyang yang pertengahan. 
  •  
  • Sembahyang Zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang pada ketika itu akan diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat.'
  •  
  • Sabda Rasullullah saw lagi:

  • Manakala sembahyang Asar, adalah saat di mana Nabi Adam a.s. memakan buah khuldi. Orang-orang mukmin yang mengerjakan sembahyang Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir.' 
  •  
  • Selepas itu Rasullullah saw membaca ayat yang bermaksud, 'Jagalah waktu-waktu sembahyang terutama sekali sembahyang yang pertengahan. 

  • Sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan sembahyang Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah, maka Allah akan perkenankan.' 
  •  
  • Sabda Rasullullah saw, 'Sembahyang Isyak (atamah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjamaah, Allah SWT haramkan dirinya daripada terkena nyala api neraka dan diberikan kepadanya cahaya untuk menyeberangi Titian Sirath.'
  •  
  • Sabda Rasullullah saw seterusnya, 'Sembahyang Subuh pula, seseorang mukmin yang mengerjakan sembahyang Subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberikan kepadanya oleh Allah SWT dua kebebasan iaitu:
  •                      a) Dibebaskan daripada api neraka.
  •                      b) Dibebaskan dari nifaq. 

  • "Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan daripada Rasullullah saw, maka mereka berkata, 'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (saw). 


Raja Beloot : solatlah kamu sebelum kamu di solatkan

Friday, December 3, 2010

Aku Hairan

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Singgahsana Raja Beloot


http://blog.seniors-site.com/wp-content/uploads/2007/10/confused-face.jpg
AKU HAIRAN

  • Aku hairan melihat orang yang yakin akan mati tetapi dia tetap bergembira.
  • Aku hairan melihat orang yang yakin terhadap api neraka tetapi dia masih tertawa.
  • Aku hairan melihat orang yang yakin dengan qada' dan qadar Allah tetapi dia masih berpenat lelah.
  • Aku hairan melihat orang yang nampak kehinaan dunia tetapi dia tenang dan senang dengannya.
  • Aku hairan melihat orang yang yakin ada hisab tapi dia tidak beramal"

--ayat-ayat dalam suhuf musa-
(Riwayat Ibn Hibban dan Hakim)

http://3.bp.blogspot.com/_PWGeUBvl-gY/TJh8cQkL6LI/AAAAAAAABDE/iIGJkLY-T5o/s1600/terkejut2.jpg

Ayat-ayat aku...

  • Aku hairan melihat manusia khusyuk berfacebook tapi tidak khusyuk ketika solat.
  • Aku hairan melihat manusia gembira chatting berjam-jam tapi gelisah ketika 5 minit bersolat.
  • Aku hairan melihat manusia tahan berjam-jam melayari internet tapi tak tahan untuk berzikir walaupun 5 minit.
  • Aku hairan melihat manusia mampu membaca dan membalas komen di facebook & friendster berjam-jam sehari tapi tak mampu untuk menghabiskan satu juzuk Al-Qur'an pun sehari.
  • Aku hairan melihat manusia sanggup meredah hujan dan panas berjalan kaki pergi cyber cafe sebab nak berfacebook daripada berjalan kaki pergi ke masjid solat berjemaah.
  • Aku hairan, aku pun kadang-kadang terikut-ikut dengan manusia-manusia yang aku hairan melihat sikap mereka tersebut...Ouchhh !!!

ALLAHUAKBAR...SAMA-SAMA KITA BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH BAIK..
YA ALLAH AMPUNKAN DOSA2 KAMI..
BAIK DOSA BESAR..DOSA KECIL..
DOSA NYATA DAN DOSA TIDAK NYATA...
AMIN....

Raja Beloot : aku masih hairan...mengapa aku menjadi hairan !!

Thursday, December 2, 2010

Ntahapahapantah 14 ~ Namun Salji Berterusan Turun

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Istana Raja Beloot

http://www.uasd.edu/winter.jpg
Teratak Bonda Diselaputi Salji

          Alhamdulillah...sampai juga ke kampung halamanku. Setelah menempuh perjalanan selama 8 jam, akhirnya kepulangan ku ke bumi Los Angeles (Losong je lerrss) di sambut dengan musim salji sepanjang jalan. Huhuhu sejuknya...di sana sini kelihatan lopak-lopak putih jernih salji bergelimpangan di permukaan bumi. Rasa ingin berhenti dan turun memijak-mijak lopak salji itu. Namun memikirkan perjalanan mesti diteruskan, hasrat itu tertangguh seketika. Namun salji masih berterusan turun...


http://byfiles.storage.live.com/y1pwb8u9CBAq3Wzx7wLsansUpq4WH-qxnU_QDnkJAUaMrYjP81dKo6S4PXHbYbRJj1fBuJ-Oavc0rs
Adikku sedang berbasikal di belakang rumah
          
          Setibanya di teratak bonda, malam tersenyum lebar melabuhkan permaidani hitam pekat menyua kepulanganku. Namun salji masih berterusan turun. Dingin menusuk tulang apabila titisan air perigi yang bercampur salji menjamah tubuhku kala aku menyucikan diri dari segala kekotoran yang terpalit sepanjang musafir seharian. Pergghhh !!! Terhidang nasi dagang yang sentiasa jadi pujaan di meja makan bersebelahan tingkap dapur yang sedikit terkuak. Aku melebarkan kuakan tingkap itu dan yang pasti salji masih berterusan turun...


http://www.blomblog.com/uploaded_images/snowman-738903.jpg
Membina Snowman di halaman rumah
          Seteguk demi seteguk kopi hitam pekat ku hirup. Terasa hangat dadaku seketika apabila kopi hangat itu menyentak paru-paru dan limpa hati yang tergantung di tenggorokku. Namun suasana kembali dingin kerana salji masih berterusan turun. Argghhh...payah pulak nak ku lelapkan mata ku ini walau badan amat terasa kepenatan. Biarpun udara dingin mengusik lembut kelopak mata namun tidak mampu ku lenakan hatiku yang amat teruja kerana salji masih lagi berterusan turun...

          Oiii...udahlah tu. Berangan...mana ada salji kat kampung kau tu...hujan ada la. Musim tengkujuh melanda. Tak pasal-pasal nanti kau hanyut dek banjir...Laaa...aku ingat aku kat Losongeles tadi !!! NTAHAPAHAPANTAH !!!!

Raja Beloot : bila la salji nak turun kat kampung aQoo...

Thursday, November 25, 2010

Kalaulah Sembahyang Dapat Duit !!!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Singgahsana Raja Beloot

http://i157.photobucket.com/albums/t46/camarsenja/al-quran.png
    
          Pernah jugak terfikir kalaulah Allah s.w.t tukarkan pahala ngan duit.. Agaknya apa akan jadi. Mesti semua orang akan berlumba-lumba melakukan kebaikan. Betul tak?.Contohnya kalau kita buat kesimpulan. Kalau solat 5 waktu sehari semalam tu sendiri Allah bagi kita RM1 satu kali solat dan kalau dilakukan secara berjemaah tu Allah s.w.t bagi kita RM27.00, yang mana kita nak?? dan kalau lima waktu kita solat berjemaah dah dapat RM135.00. Perghh, mesti penuh masjid. Ada ke kat dunia ni senang2 jer orang nak bagi kita RM135.00 sehari. Gabenor Bank negara pun tak boleh buat macam tu..huhuh. Kalau sebulan, agak-agak berapa kita dapat? RM4050.00 kan?... Agak-agak sama banyak dengan gaji siapa? Sama ngan gaji lecturer tau...kita tak payah susah-susah nak ambil master baru boleh dapat duit banyak tuh....dalam setahun kita punya income pasti dapat lebih kurang RM48,600.00.. cuma dengan solat je.

Hahahaha dah habis berangan !!! Bezanya ialah Allah tidak bagi duit cuma Allah tukarkan duit tu dengan pahala je. Jadi sekarang bayangkanlah kalau pahala kita tu duit dah berapa duit dah dalam simpanan yang dah kita kumpul. Tapi yang pastinya duit simpanan kita ni kita tak pernah keluarkan malah ianya kekal dalam simpanan kita...sekarang ni kita pilih nak solat berjemaah atau solat sendirian...renungkanlah...maka rugilah orang-orang yang meninggalkan solat...


http://nazzcollection.files.wordpress.com/2010/06/scan00032.jpg

Mari kita sama-sama kira income statement the year ended!!! macam akaun bank plak....huuhuu..
untuk sembahyang berjemaah dan sembahyang sendirian...

SOLAT BERJEMAAH..

27 x 5 =135 (day)
135 x 30=4050 (month)
4050 x 12=48600 (year)

SOLAT SENDIRIAN

1 x 5 =5 (day)
5 x 30=150 (month)
150 x 12=1800 (year)

Bawak-bawaklah berfikir. Bak kata Nabil lu pikir lah sendiri!! Ini belum termasuk kebaikan yang lain kita lakukan...kalau niat ke arah kebaikan pun dapat pahala ni kan pulak melakukan kebaikan tuh...Maha Pemurahnya Allah s.w.t.. Subhanallah..  Alhamdulillah..  Allahuakbar!!

Raja Beloot : banyakkanlah berbuat amal kebaikan...

Monday, November 22, 2010

Ntahapahapantah 13 ~ Aku Dan Sesuatu II

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

          Aku dan Sesuatu II...beberapa lagi helaian foto komik kegemaran aQoo...yang ini aku gelintar di segenap alam !! Di songlap kat google search dan beberapa blog...hehehe jangan marah haaa !!!



http://3.bp.blogspot.com/_FhXbRImWYmQ/TLp3x5Iwt7I/AAAAAAAAAnE/X6e_qNnRURE/s400/AkuDanSesuatu.JPG

http://3.bp.blogspot.com/_jtIj9t1tKrg/RqRkAk1yTNI/AAAAAAAAAG0/ywPbFFIX0bQ/s320/ads3.jpg

http://1.bp.blogspot.com/_u_gPayMjcDw/SaNsqzh4iOI/AAAAAAAAAXY/Linz9d7ITME/s320/aku+dan+sesuatu4.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_bcbrHLmA3Og/SbD1YyiAHTI/AAAAAAAAAAM/dkV6o_a_2eQ/s320/aku+dan+sesuatu.gif 
http://2.bp.blogspot.com/_Tg6hcRV9ITI/TNyHpc1GYSI/AAAAAAAAAng/dZmvBZcyr4I/s400/AkuDanSesuatu3.JPG

Raja Beloot : sesekali santai dalam hidup !

Saturday, November 20, 2010

Puisi Untuk aQoo

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot

http://4.bp.blogspot.com/_2GMG6R3GkvM/StdeIu6YUUI/AAAAAAAAACA/JT3-9Miukas/s1600/patah+hati.jpg

aQoo Dan HatiQoo

aQoo dan HatiQoo
Menyelak helaian hari
satu persatu lalu tertanya
wahai hari kenapa terlalu pantas pergi...bagai berlari
aQoo masih lena dibuai mimpi
dibaluti selimut alpa lalu lalai
pada arah laluan jiwa yang tenang
Ya Rabbil 'Azim...Ihdinassirotol mustaQim !!!

AQoo di lamunan
turun ke dasar hati yang paling dalam
mencari iman, islam, ihsan
tertanam dalam lumpur jiwa kelam
tertimbus di bawah noda dosa hitam
arghhh...wahai diriku
tolong sucikan hati mu
sebelum hati itu lupa jalan pulang....

Hati oh hati...
jangan kau mati
tabahkan diri
biar jernih lagi suci
biarku kenali
biar kekal janji di azali....
lafaz dua kalimah abadi
La ilahaillaLlah Muhammadur Rasulullah
biar sebati 
pada belikat dan sulbi...
agar dipuji Ilahi...
Ya ayyatuhannafsul mutmainnah
irji'i ila robbiki rodhiyatan mardhiyyah
fadkhuli fi 'ibaadi...wadkhuli JANNATI !!!

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRcAy7vucNoDmIquuTfUIHC_3_l64PNtjalDZwF5zXqcB4zYLic_Q

Raja Beloot : merindui syurga idaman !!


        

Ntahaphapantah 12~ Tambah Umur Kurang Umur....

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Raja Beloot


happy birthday
         
          Tanggal 18 November adalah tarikh keramat dalam kehidupan aku. Pada tarikh itulah aku diputerakan. Hingga kini sudah hampir empat dekad aku menghuni dunia yang serba indah ini. Terlalu banyak perkara yang telah dilalui. Menjadi pengajaran dan pengalaman dalam mematangkan kehidupan aku di alam buana ini. Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih lagi diberi kesempatan untuk terus menghirup udara dunia yang sementara ini.

          Terima kasih kepada semua kenalan yang telah menyampaikan ucapan dan doa. Semoga doa kalian dimakbulkan Allah. Maka andai dimakbulkan akan panjanglah umur aku dan murahlah rezeki hendaknya. Ucapan panjang umur dan bertambah umur amat menarik hati aku. Sambil ia berbunga terdetik juga bahawa umur di dunia semakin bertambah maka umur untuk menuju ke akhirat semakin berkurang. Lalu terpanggil untuk merenung sambil bermuhasabah diri. Bertambah umur mampu dikira namun yang berkurang itu berapakah ia ? Apakah sama banyak dengan yang bertambah atau semakin kurang ? Tapi yang pasti, sekiranya satu pihak bertambah maka pihak yang satu lagi pasti berkurang...

http://hatiperantau.files.wordpress.com/2009/07/5.gif

          Arrghh...jika itu dikenang, kecut perut aku memikirkannya. Apakah sudah sedia. Bekalan sudah cukup atau belum untuk bermusafir ke sana. Risau andai segala amalan yang dilakukan hanyalah sia-sia dan tak diterima Tuhan. Ohh...tak mahu di fikir terfikir juga. Hendak dilupa teringat juga... Ya Allah, terimalah daripadaku segala doaku, solatku, puasaku, zakatku, ibadatku, hidupku dan matiku. Ampunilah segala dosaku samada yang terang ataupun terlindung. Samada sedar atau pun tidak. Ya Allah, akhirkanlah kehidupanku dengan sebaik-baik pengakhiran dan janganlah Engkau akhirkan kehidupanku dengan seburuk-buruk pengakhiran. Jauhkanlah aku dari azab kubur dan azab neraka. Masukkanlah aku ke dalam syurgaMu !!! Amin Ya Rabbal 'Alaminnnn !!!!

TERIMA KASIH ~ Zamani Slam
Tak terdaya lagi
Ku harungi hidup ini
Dengan seribu ngeri
Menyakitkan di hati
Tak termampu lagi
Ku ratapi nasib diri
Apa yang terjadi
Ku pendam hampir mati
Sendiri
Mengapa ini harus ku tempuhi
Sampai bila kan berhenti
Entah siapa ingin jadi saksi
Hanyalah Tuhan yang mengerti
Maafkan aku
Berpaut di kasihmu
Menumpang bahagia seketika
Izinkan aku sedetik di hatimu
Kerna ku jua manusia
Terima kasih



Raja Beloot : Taqobbalallahu minkum !!!


Tuesday, November 16, 2010

SALAM AIDIL ADHA

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Hati Nurani Raja Beloot



http://3.bp.blogspot.com/_qW4pVZ7rZ3w/SxDdPYnfDXI/AAAAAAAAAwQ/S6WLvFCle1w/s400/Aidi+Adha.jpg

Kepada semua rakyat jelata
Beta ingin mengucapkan 
Selamat Hari Raya Aidil Adha 1431H
Maaf Zahir Batin



http://farm4.static.flickr.com/3235/3082050644_75f180193a.jpg

"Mungkin ada lisan yang tak terjaga,
janji yang tak tertunai, hati yang berprasangka dan salah yang pernah dilakukan.. 
Mohon maaf untuk segalanya.."

" Sesungguhnya aQoo insan yang lemah dan selalu melakukan kesilapan demi kesilapan.. Dalam melangkah kadang tersalah, dalam berjaga kadang terleka, dalam bersahabat kadang terluka.. "

Raja Beloot : aQoo memohon maaf & memberi kemaafan !!!

Kelebihan Zulhijjah

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Singgahsana Raja Beloot

Oleh Zaharuddin Abd Rahmanhttp://i16.photobucket.com/albums/b26/azfina/apa2aje/kadrayahajimoden.jpg

BULAN Zulhijjah, khususnya 10 hari awalnya, adalah peluang kedua selepas Ramadan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredaan serta keampunan Allah SWT selain daripada pahala amalan.
Rasulullah SAW menyebut: “Sebaik-baik hari di dunia adalah 10 hari itu.” (Riwayat al-Bazzar: Albani)
Ini juga dinyatakan dalam firman Allah SWT bahawasanya: “Demi Fajar dan hari-hari yang 10.” (Al-Fajr, 1)

Majoriti ulama menyatakan 10 hari itu merujuk kepada hari pertama hingga 10 Zulhijjah dan bukan 10 terakhir Ramadan. (Zad Al- Ma’ad, Ibn Qayyim)

Ia juga disebut oleh baginda Rasulullah SAW bahawasanya: “Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hambanya memperbanyakkan amalan daripada 10 hari ini.” (Riwayat Al-Bukhari)

Sebagaimana kita sedia maklum, beberapa amalan digalakkan untuk sepanjang 10 hari terawal Zulhijjah yang diketahui sangat besar pahalanya, seperti:

1. Berzikir.


Iaitu dengan memperbanyakkan zikir seperti ‘Subhanallah’, ‘Alhamdulillah’, ‘La ilaha Illa Allah’ dan ‘Allahu Akbar’. Ia bersumber daripada hadis riwayat At-Tabrani yang diakui sahih oleh Imam Al-Munziri di mana Allah SWT menyebut ertinya: “Supaya mereka menyaksikan pelbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu.” (Al-Hajj, 28)


Ibn Abbas r.a mentafsirkan erti ‘hari-hari tertentu’ adalah 10 hari Zulhijjah ini dan ini juga adalah pendapat majoriti ulama.


2. Berpuasa.


Sangat digalakkan berpuasa pada satu hingga sembilan Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah) pula hari terbaik untuk berpuasa.


Rasulullah SAW bersabda mengenai kelebihan Hari Arafah, bahawasanya: “Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih daripada Hari Arafah.” (Riwayat Muslim)


Baginda juga menyatakan puasa itu menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.


3. Melakukan amalan bersedekah, membaca al-Quran, solat sunat dan lain-lain.


Ia semuanya termasuk di dalam umum hadis yang menunjukkan ia sangat disukai oleh Allah SWT.


4. Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan taubat bagi sesiapa yang masih teragak-agak dan menangguhnya.


Sungguh biadap jika umat Islam bersuka ria dengan melampaui batas haram pada hari yang sangat agung di sisi Allah SWT ini.


Bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat dan sedarilah bahawa hidup ini sementara dan seluruh keseronokannya adalah tipu daya semata-mata.


5. Bertakbir.


Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa Saidina Ali menyatakan, permulaan takbir bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu Asar hari ketiga tasyrik. 

 
http://1.bp.blogspot.com/_A_-nnClb5gc/SY_opmeZWPI/AAAAAAAAAf4/JWGubArTT0o/s400/Sembelihan.jpg


6. Melakukan sembelihan korban.


Allah SWT berfirman: “dan berdoalah dan berkorban,” dan “Sesiapa yang membesarkan syiar Allah (berkorban) maka ia adalah daripada tanda ketakwaan hati.” (Al-Hajj, 32)


Hadis Riwayat At-Tarmidzi, Abu Daud, Gharib menyebut: “Tiadalah amalan anak Adam yang lebih disukai Allah SWT pada hari korban kecuali berkorban (dengan menyembelih binatang).”


Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama, termasuk sahabat besar seperti Abu Bakar As-Siddiq RA, Umar Al-Khattab RA dan Ibn Mas’ud RA berpendapat ia WAJIB bagi mereka yang berkemampuan.


Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri daripada memotong rambut dan kuku. Ia berdasarkan hadis sahih riwayat Muslim bahawasanya: “Barang siapa yang ingin menyembelih (berkorban), dan sudah masuk 10 awal Zulhijjah, maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya sehinggalah sampai korban dilaksanakan.” (Muslim, 3/39)


Justeru, majoriti ulama dari mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.


Bagaimanapun, ia tidak termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah RA pernah meriwayatkan beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan korban.


Aisyah RA menyebut bahawa tiadalah Rasulullah SAW mengharamkan apa- apa (ketika menunggu masa untuk menyembelih) hinggalah sampai waktu sembelihan.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Oleh itu, dibenarkan memotong kuku jika ia boleh mengganggu kesempurnaan wuduk dan kewajipan lain.


Tidak dibenarkan berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu yang disembelih dari pasar, lalu disedekahkan atas niat korban.


Tatkala itu, ia dianggap sedekah biasa saja dan bukan korban yang disyariatkan pada hari raya Aidiladha.


Pahala korban jauh lebih hebat daripada bersedekah harganya saja. Ia adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain.


Firman Allah SWT: “Daging unta dan darahnya sekali-kali tidak dapat mencapai (keredaan) Allah tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Hajj, 37)


Untuk melakukan korban, binatang yang sebaik-baiknya ialah unta, diikuti oleh lembu, kerbau, kemudian biri-biri dan kambing.


Dalam menentukan pembahagian daging ini, daging korban yang dilapah perlu dibahagikan satu pertiga kepada individu yang berkorban, satu pertiga kepada fakir miskin, jiran serta saudara mara dan selebihnya satu pertiga kepada sesiapa yang memintanya.


Ini berdasarkan firman Allah SWT bahawasanya: “Dan makanlah ia, dan berikanlah ia kepada orang yang susah dan fakir,” (Al-Haj, 28) dan ayat ke-36 surah Al-Haj: “Dan makanlah ia, dan berikanlah kepada orang yang memintanya dan yang tidak memintanya.”


Bagaimanapun, dilarang memberi upah kepada tukang lapah dan penyembelih atas usahanya (iaitu dengan ditetapkan dari awal).


Namun, ia ‘harus’ jika termasuk daripada kalangan fakir miskin atau diberi secara sukarela orang ramai sebagai hadiah.


Malah, daging korban juga tidak dibenarkan dijual sebagaimana dipersetujui majoriti ulama.


Selain daripada itu, dalam menentukan syarat sah korban, sesebuah organisasi atau syarikat tidak boleh mengeluarkan perbelanjaan dan menyembelih korban atas nama syarikat.


Ini adalah kerana korban mesti dilakukan oleh individu tertentu atau untuk individu tertentu, dan semestinya bukan untuk organisasi yang bukan manusia.


Dalam melaksanakan korban ini, Rasulullah SAW menamakan hari sembelihan, iaitu 10 Zulhijjah sebagai Haji Akbar. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sohih: Ibn Qayyim dan Albani). Sayyidina Ali Abi Talib juga pernah ditanya apa itu Haji Akbar, beliau menjawab: “Ia adalah hari sembelihan (iaitu haji raya pertama).” (Riwayat At-Tirmidzi)


Menurut Ulama, itulah yang dimaksudkan dalam ayat surat At-Taubah tetapi sesetengah ulama lain membawakan hujah mereka mengatakan Haji Akbar itu adalah Hari Arafah.


Sesetengah ulama pula bersama sahabat seperti Ibn Abbas RA dan Ibn Umar RA yang menyatakan Haji Akbar adalah hari Arafah yang jatuhnya pada hari Jumaat dan pahalanya disebut sehebat 70 kali pahala Haji biasa.


Ia juga disebut oleh Imam Al-Ghazzali, ini bermakna pada Haji Akbar, semua orang yang berada di Arafah akan diampunkan.


Namun, ada sahabat mengatakan Haji Akbar adalah hari Arafah yang jatuh pada hari Jumaat, manakala Saidina Ali pula mengatakan ia hari korban pada 10 Zulhijjah dan setengah yang lain pula menyebut ia adalah semua hari-hari wukuf di Mina (hari Tasyrik).


Akhirnya, perlu dipastikan bahawa tarikh hari raya Aidiladha menurut ijtihad pemerintah kerajaan Saudi bagi menyatukan umat Islam di seluruh dunia (kecuali jika benar-benar sesebuah negara itu mengikut rukyah).


Raja Beloot : aku tak rela dikorbankan...ada ke orang korban beloot !!! hehehe 

Saturday, November 13, 2010

Ntahapahapantah 11 ~ Apa Lagi Nak di Kenang OOiiii !!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Salam Dari Khazanah Seni Istana Raja Beloot


          Kenangan Oh Kenangan...manusia mana yang tak ada kenangan dalam hidup dia. Kalau manusia tak ada kenangan maka tak layaklah dia jadi manusia. ( Kalau tak jadi manusia nak jadi apa )....Sebab kalau nak jadi manusia wajiblah ada kenangan. Tak kiralah kenagan manis ke, pahit ke, masam ke, suam suam ke, saje nak buat kenangan ke tak kisahlah...asalkan ada kenangan !!!

          Tapi pernahkah kita terfikir kenapa kita perlu ada kenangan. Mengapa Allah jadikan kita ni ingat je pada kenangan. Sampai tersengeh tergelak sorang-sorang...Mengapa tak hilang je terus sebab benda dah berlaku dan berlalu, tak mungkin akan kembali lagi...Betapa Allah itu memahami jiwa manusia yang dijadikanNya. Jiwa manusia suka membandingkan sesuatu dengan sesuatu. Dibandingkan hidup sekarang dengan hidup dalam kenangan dia, dibandingkan hal sekarang dengan hal dulu, dibandingkan suami sekarang dengan pakwe dulu, isteri sekarang dengan makwe dulu...dan keputusannya kehidupan dan segala bandingan dari zaman kenangannya itu adalah yang paling baik dan indah serta membahagiakan. Dirasakannya hidup realitinya sekarang tidak seronok, membosankan, bosan dan menyakitkan hati kerana dia telah dirasuk oleh hantu yang bernama KENANGAN!

          Sebenarnya kenangan diciptakan untuk kita muhasabah diri. Bagaimana keadaan kita dulu dengan keadaan kita sekarang. Kalau dulu kita jahat, sekarang kita ubahlah diri jadi baik. Kalau kita dah sememangnya baik, perbaikkanlah lagi diri kita. Dan kenangan kita itu boleh dijadikan rujukan dan panduan. Ada guna jugak kenangan ni yer...

Hahaha apa yang aku merapu ni...tapi anyway...TQ lah kerana sudi baca sampai sini. Hehehehe aku hadiahkan korang yang suka membaca ini dengan sebuah lagu dari XPDC - Apa Lagi Nak Di Kenang...hehehe jangan marah haaa !! Arrgghhh NTAHAPAHAPANTAH !!!


APA LAGI NAK DI KENANG

Di mana bumi di pijak
di situ langit dijunjung,
biar kaya budi dan adat
pasti kita kan disanjung,
hancur badan di kandung tanah,
budi baik dikenang juga
berkawan biar beribu
berkasih biarlah satu...pantun lama !

Masih segar diingatanku
pantunmu nyata palsu
bagai syair tanpa lagu
yang tinggal hanyalah pilu
tanam padi tumbuh lalang
musnahlah satu impian jodoh
tuhan tantukan jadikan pengajaran...oh kenangan !

Apa lagi nak dikenang biarkan hilang
datang dan pergi hilang berganti
belum pasti sampai bila
esok lusa
ingin aku lupakan semua oh  kenangan
kenangan silam bagai semangat yang hilang
sampai bila esok lusa
yang lepas usah di kenang oh kenangan
kenangan silam
selamat tinggal oh kenangan

Masih segar diingatanku
pantunmu nyata palsu
bagai syair tanpa lagu
yang tinggal hanyalah pilu
tanam padi tumbuh lalang
musnahlah satu impian jodoh
tuhan tantukan jadikan pengajaran...oh kenangan !

Raja Beloot : kenangan yang paling pahit adalah kenangan yang paling manis !!!????

Layan Tiub Awak

Loading...
Related Posts with Thumbnails


I changed my font at scrappinblogs.blogspot.com